Custer. Last stand. Și bizonii…


Sărbători, aglomerație… Coadă la spălătoriile de mașini. În mașină cu aia mică și cu tatăl meu… Fuga la cea spălătorie automată, că e gata în zece minute…

Coadă. Mă așez cuminte în spatele unui taxi. 3 mașini în față…

Pe laterala taxiului (acolo unde e de fapt trecerea spre benzinărie) se așează 2 mașini, paralel cu mine și taxiul. În spatele meu, acolo unde (ați ghicit) e coada legitimă…deja mai sunt 3 mașini și ajung în strada…

Avansam în ritm de melc și taximetristul, probabil chemat prin stație, renunță și pleacă. Un scump Mercedes C klasse sprintează. Din șirul paralel. Solnița nu se lasă și ajunge fix în locul taxiului. Apoi preț de 2 mașini mergem umăr…err… bară la bară… err.. portieră la portieră..

Și vine sprintul final… acolo numai unde o mașină poate să încapă. Talentul de șofer și geamătul solnitzei o fac să ocupe locul fruntaș, cu scârțâit de frâne de la C klasse și claxoane înfuriate. Nu mai contorizez imprecațiile verbale, inclusiv citatul cu plm și cu ce exemplu dai copilului…

Bizonul înfuriat (singurul excentric din linia de mașini de la coadă) deși tocmai plătise cei 20 de lei spălarea pleacă. Cei de la spălătorie nu comentează (mă rog, unul a avut o tentativă dar.. după ce i-am arătat linia de coadă a tăcut liniștit, mai ales că s-au făcut cu o spălare plătită și neefectuată).

Estimarea că bizonul nu va intra cu mașina lui în mine (nefiind pe drum public….aripa lui costa cât toată mașina mea! ) a fost corectă. Valul de înjurături l-am estimat de asemenea corect…. Dar citatul cu exemplul dat minorului… m-a depășit.

Tatăl meu cunoscut revoluționar la vremea lui (ehee, pe vremea când se făceau ședințele de producție îl încuiau prin birou să nu spună în plen ce avea de spus..și se răzbuna amenințând că sună procuratura pentru sechestrare de persoană) a rămas oarecum siderat. Ba aproape că ar fi înclinat să îl las (culmea e că l-aș fi lăsat… dacă m-ar fi rugat frumos).

Și încă nu am cules impresiile de la cea mică. Pentru că de fapt exact părerea ei e cea mai importantă. Am reușit să fiu un exemplu pentru ea?

Și de ce am intitulat postul cu o citare a unei situații aparent … nefericite din istorie?

Pentru că e una din cele mai faine istorioare (mă rog, mai puțin pentru Custer și cei 200 de soldați ai săi). Toți știu povestea că l-au căsăpit indienii. Puțini știu că a fost cel mai tânăr general al armatei USA în timpul războiului civil (la 23 de ani), că s-a comportat meritoriu în luptă (a fost printre puținii ofițeri care șarja alături de trupă și nu în spatele ei) și că luptele sale de cavalerie au fost printre cele mai bune ale federalilor (acțiunea sa din timpul bătăliei de la Gettysburg a oprit acțiunea de învăluire a cavaleriei confederate și i-a lăsat pe infanteriști să respingă șarja lui Pickett. Și să declanșeze începutul sfârșitului pentru CSA). E drept că trebuie notat faptul că bravura sa adesea friza inconștiența și nu a deținut aproape niciodată o comandă proprie, fiind mereu subordonat. Dar nici un general contemporan nu a aprobat planul de acțiune pentru Little Big Horn, împărțirea forțelor, renunțarea la mitralierele Gatling în favoarea unei acțiuni rapide și decisive împotriva a 4-5 mii de indieni. Masacrul care a urmat e doar o consecință firească a unei planificări proaste. Nici urmă de bravură eroică sau alte chestii de pus în manualele școlare.

Ceea ce a urmat a fost crearea legendei. A început cu un poster pentru bere. Acuratețea istorică e mai puțin importantă … aveți aici posterul: Custer Last Stand  Și legenda a crescut, pâna la filmul idiot cu Errol Flynn (idiot pentru modul în care e făcută legenda în dauna realismului… notabil totuși că indienii nu mai sunt vinovați ci lăcomia politicienilor…) de aici Errol Flynn. Apoi adevărul istoric a revenit pentru a descoperi că o umilitoare înfrângere a armatei USA s-a datorat unui plan prost conceput și prost aplicat. Și Custer a fost demonizat ca fiind arhetipul ofițerului ignorant și brav pâna la necugetat exclusiv din cauza prostiei…

Adevărul e … complex, vorba reclamei.

Morala care mă interesează e: au câștigat bizonii lupta în România? Ceea ce fac eu e ultima redută ce va fi masacrată? Sau e începutul recuperării?

PS – îmi pare rău pentru adevărații bizoni… nu merită comparația cu bizonul de România…

2 thoughts on “Custer. Last stand. Și bizonii…

Dacă ai ceva de spus, comentează!

