Games of thrones (II)


Un element important al succesului cărții e implementarea unor detalii reale, schimbate un pic. KingsLanding, reședința regală, e copiată după Constantinopolul medieval. Port important, posibilitatea de a folosi un foc special (asemănător celui grecesc). Un castel mai degrabă palat, o capitală mare, cu foarte multă plebe. Asaltul lordului Stanis este identic cu cel al arabilor în 717-718. Flota distrusă de focul grecesc, iarna aspră și … tulburările interne ale bizantinilor (Leo Isaurianul versus Theodosius al III-lea). Plus zidurile lui Theodosius (cele care l-au impiedicat și pe Mahomed al II-lea). Să nu mai vorbim de lanțul care închide portul (isprava lui Tyrion) care l-a obligat pe Mahomed al II-lea să transporte o flotă întreagă pe uscat!

Forma regatului Westeros e identică cu cea a Marii Britanii…  Vorbim de andali, de vallyrieni. Sau putem spune – celți, romani, saxoni și angli, vikingi și normanzi… (Copii Pădurii pot fi identificați cu populațiile din neolitic, Primii Oameni și vârsta Eroilor cu celții, Andalii și Valyrienii cu romanii și cultul celor 7 este asemănător cu religia creștină, evacuarea lui Rhoynar este identică cu stabilirea unor romano-britanici în Armorica și transformând-o în Bretania, perioada celor 7 regate e similară cu situația regatelor saxone din secolele 7-8 (Mercia, Northumbria, Wessex, Essex, etc) iar cucerirea lor de către Aegon Targaryen poate fi asemănată fie cu cea a lui William dar mai ales cu ceea ce ar fi putut fi dacă un rege danez sau norvegian ar fi reușit în secolele 9-10 să cucerească Anglia).

Situația socială e clar medievală – cavaleri rătăcitori dar și lorzi feudali, turnee dar și vasali, haine tipice pentru perioada medievală precum și ospețe care puteau fi realmente luate din listele de bucate medievale. există părți fantastice dar ele sunt calchiate după credințele medievale. Indiferența față de soarta unora sau altora e tipic medievală și respectul oferit doar celor puternici și mai puțin legii e medieval 110% (și în Evul Mediu erau legi dar apelul la o .. instanță superioară era greu de făcut și practic imposibil pentru oamenii obișnuiți).

Din acest punct de vedere Joaca cu Tronurile e o cronică medievală scrisă cu mijloace moderne. Și de aceea e atât de verosimilă și creează o reală dependență, mai ales pentru cei care cunosc cât de cât istoria medievală.

Revenind la putere clamată de fiecare, ca în orice societate medievală respectabilă, ea aparține celor dornici să o acapareze și care au posibilitatea reală să o facă. Dacă Augustus nu folosea nici un simbol de imperiu (cu excepția armurii de ofițer superior – o indicație clară cui îi datora puterea) pe măsură ce încrederea în puterea imperială a scăzut, împărații au adoptat o ținută și o afișare a puterii menită să impresioneze (purpura imperială, sceptru, parade, etc..). Dacă Iulian Apostatul și-a permis să facă o glumă (era singurul pretendent la tron și era recunoscut pentru eficacitatea sa ca lider militar – victoria sa de la Strasbourg a oprit avansul triburilor germanice în Galia pentru încă un secol, conferind Galiei statutul de vorbitoare de limbă latină) – atunci când i s-a raportat că un amărât de vopsitor producea purpură (producția era interzisă, fiind apanaj imperial) și-a scos încălțările și le-a aruncat în capul delatorului răcnind: Na și papucii, la culoare cu mantia!  Alții, cu mai puțină putere reală, în cazuri similare, au rezolvat problema mult mai simplu, cu ajutorul călăilor…

Și în Westeros puterea e clamată dar nu întotdeauna susținută. Pe măsură ce apar pretendenți la tron, drepturile lor nu se materializează decât dacă au și forța necesară pentru a le susține. Dar asta apare numai dacă se crede neabătut în posibilitatea de a susține pe cineva. Lord Stanis, de exemplu, are un grup mic dar extrem de fidel și fanatic de susținători. Câteva mii de arabi au ocupat Orientul Apropiat. Deci … nu e imposibil. Lord Renly are o armată vastă dar fără experiență și susținută doar de slăbiciunea capitalei. De multe ori tronul bizantin a fost ocupat de cel mai apropiat pretendent care, odată ce a stăpânit Constantinopolul, și-a căpătat legitimitate. Rob Stark seamănă foarte bine cu un rege scoțian, pretendent la tronul Angliei. Mai precis perioada lui Robert The Bruce și William Wallace (prins prin trădare – cam ca Rob Stark). Cu succese datorate unui leadership oportunistic și mai puțin cavaleresc dar și având în față un oponent mult mai numeros și bine înarmat. Spre deosebire de Renly, deși inclusiv castelul Winterfell, baza de putere a familiei Stark, e cucerit de dușmani, puterea casei Stark nu dispare (și e de presupus că Bran va deveni lord Stark). Pe de altă parte puterea reginei Cersei Lannister e măcinată de tatăl ei (prea bun politician pentru a o lăsa să se joace – relația dintre Eduard al II-lea Longshank și Eduard al III-lea – primul a cucerit și păstrat Scoția, ultimul a pierdut-o în fața lui Robert The Bruce) dar și de propriile erori.

Mai sunt multe analogii interesante (multe mărturisite de George R.R. Martin). Poate cea mai importantă e cea a sensului în care merge lumea. Decădere. E ceea ce au simțit toți cei care au asistat la căderea Imperiului Roman (mai ales în Apus) până în vremurile moderne. Perioada medievală a fost pentru toți cronicarii și istoricii secolelor ulterioare privită ca o perioadă de decădere, de distrugere, o prevalență a arbitrarului și violenței în fața ordinii și legii din Imperiu. Nu întâmplător toate construcțiile ulterioare au încercat să se bazeze pe restaurarea imperiului (cu excepția lui Napoleon – mult prea conștient de faptul că legitimitatea lui era dată de batalioanele și tunurile armatei franceze și nu de drepturi obscure medievaliste). Comparând populația, economia și toate celelalte am putea să le dăm dreptate cronicarilor (năvălitorii barbari erau la fel de conștienți de … uzurpare. Odoacru a trimis legitimitatea imperială la Constantinopol, recucerirea Africii de Belisarius nu a întâmpinat obstacole majore, etc). Dar secolele XVI și următoarele au constituit un salt impresionant pentru Europa, mult peste ceea ce ar fi putut avea doar menținând imperiul.. (pentru increduli e de urmărit situația Imperiului Chinez, care a supraviețuit crizei ce a distrus imperiul roman, doar pentru a se prăbuși prin decadență și pierdere de competitivitate). Cu toate acestea durerea provocată de prăbușirea imperiului roman nu a fost nici astăzi definitiv depășită. Poate o Europă unită să fie capabilă să arate mai bine. Și abia după ce manualele de istorie și vulgarizatorii istoriei vor arăta că perioada medievală nu a fost una de derută. Că inovațiile tehnologice din secolele 8-9 au produs puterea Europei din secolul X și au putut genera Cruciadele. Că centralizarea postfeudală s-a născut tot în secolele 8-9 ca o reacție la atomizarea puterii în posesiuni feudale din ce în ce mai mici. Că trecerea de la comerțul bazat pe mărfuri mici și valoroase (mirodenii, bijuterii, mătase) la mărfuri de mare volum dar pentru toți (pește sărat, lemn, grâu) s-a făcut în secolul XII… Șamd. Fără căderea imperiului am fi fost în situația chinezilor din secolul XIX (aparent puternici). Sau am fi fost musulmani. Sau arabi (e o diferență între cele 2). Sau…nu am fi fost deloc.

Urmăriți filmul din trailer. O clonă de Gladiator? Nu. În ciuda unor concesii făcute spectaculosului (carele cu 2 roți nu mai erau folosite de secole, nici în luptă, nici ca mijloc de transport – dar cursa de care din Ben-Hur…obliga la așa ceva) filmul e mult mai profund și interesant (100% verde pe Rotten Tomatoes!)

Closing Narrator: This was the beginning of the fall of the Roman Empire. A great civilization is not conquered from without, until it has destroyed itself from within.

Anunțuri

One thought on “Games of thrones (II)

Dacă ai ceva de spus, comentează!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s