Comparatie


Pe vremea cind eram mic si la fel de naiv ca acum (explicabil pentru cei 16 ani de atunci, admirabil pentru 21 de ani mai tirziu 😉 ) imi facusem o minicomparatie intre Rhett Butler si Yoshi Toranaga noh Minowara. Daca primul nu necesita nici un fel de prezentare, in mintea tuturor apare instantaneu figura cu urechi clapauge ale lui Clark Gable (pentru film le-a avut prinse cu leucoplast, sa … nu dea rau la camera!) cel de al doilea e familiar celor ce au citit/vazut Shogun (pacat, cartea are atit de multa substanta incit varianta de 6 ore pare un masacru, cea de 9 ore abia se apropie de minim… ar fi trebuit o versiune de cel putin 15 ore pentru a reda cartea… Chamberlain e ok, Toshiro Mifune e, ca de obicei, superb).

Motivul care m-a atras asupra lor e modul in care inteleg foarte bine societatea in care evolueaza. Si ca se folosesc din plin de acest lucru. Bine, sa compari un aristocrat cam nearistocratic din Sudul Statelor Unite cu un mare feudal japonez pare deplasat. Dar nu e.

Ambii au o intelegere profunda a mecanismelor sociale. Sa il luam pe Rhett. Inainte de faimoasa scena cu vaza aruncata si in care i se reproseaza ca nu e un gentleman. Ei bine, inainte de asta el este cel care ii intreaba pe vajnicii strategi sudisti cita industrie au in Sud, cite fabrici de armament, ce flota… samd. Lucruri practice, nicidecum iluzia traita de marii plantatori ca embargoul asupra bumbacului va sili Anglia si Franta sa intervina. Tot el conchide ca sudul are doua mari bogatii – bumbac si mindrie.

Sau momentul in care ii spune unei Scarlett extrem de practice dar lipsita de orice viziune ca exista 2 mari perioade cind se pot cistiga bani – atunci cind o societate se destrama si atunci cind o societate se cladeste. Bineinteles, el a profitat de ambele perioade 🙂

Sau modul in care a inteles ca fiica sa are nevoie de o societate in care sa evolueze. Si din personajul devill may care devine un familist convins, un stilp al societatii ( :)) – un fost proprietar de bordel!), un politician ferm (el, care criticase permanent slabiciunile politicii sudiste). Un tata devotat nu trebuia sa devina – era!

Cu toate acestea are slabiciuni. Slabiciuni care il fac uman, real desi e doar fictiune. O iubeste pe Scarlett. O iubeste profund, fara nici o legatura cu felul ei superficial de a fi. O iubeste pentru ca e o luptatoare, pentru ca si ei ii pasa de cei din jur, pentru ca e … Scarlett. Pentru ea revine mereu in Atlanta, incalca enorm de multe tabu-uri sociale (nu ca i-ar fi pasat foarte tare), risca spinzuratoarea, e dispus la orice. Aproape orice. Pentru ca mai are o slabiciune, greu de crezut la un cinic ca el. Iubeste Sudul. E ceva deosebit in scena parasirii Atlantei. Nu in incendiul ce a luat mintile spectatorilor din anii 30 ci in modul in care privind armata ce se retragea a inteles ca singurul mod in care mai putea ajuta Sudul sau e sa se inroleze, fie si pe ultima suta de metri. Pentru o cauza de care era foarte constient ca e pierduta. Pentru asta merita iubit. Si pentru ca e un tata adorabil. Si pentru profundul respect pentru Melanie -un suflet mare intr-un corp de copil.

Yoshi, in schimb, e un calculator uman. Isi cintareste permanent optiunile, joaca uneori periculos de pe muchie dar intotdeauna e calm si calculat. Stie ca nu poate opri neprevazutul dar mereu incearca sa prevada tot. Si…reuseste. Si el isi cunoaste epoca foarte bine. Nu, nu e rece. Tine la subordonatii sai (cu accent pe subordonati), in special la cei extrem de loiali. Diferenta dintre el si Rhett? Rhett tinea la trei lucruri exterioare lui – Scarlett, Bonnie Blue si Sudul. Yoshi tine in primul rind la el. Abia apoi la copii si nepotii sai. E gata sa isi sacrifice proprii fii. Inacceptabil pentru noi dar rezonabil pentru epoca sa. Una din scenele in care cere loialitate deplina e cea in care ii cere fiului sau sa isi omoare copii (deci proprii nepoti!) ca o dovada de loialitate. Cerere conforma cu normele timpului in Japonia dar profund inumana. Calculat pina la ultima secunda observa cum nora sa are un schimb de priviri cu fiul indecis si il indeamna sa se duca si sa comita fapta. E remarcabil cum dintr-un schimb de priviri Yoshi deduce ca femeia e cea care il conduce pe fiul sau, ca e desteapta dar la fel de rece si calculata ca si el, poate chiar mai rece. Iar din reactia ei, atunci cind fiul se intoarce, fara sa fi putut indeplini porunca deoarece copii fusesera deja luati de Yoshi si tinuti in siguranta linga el, de usurare si bucurie deduce ca nu e suficient de desteapta ca sa prevada ca Yoshi nu e atit de inuman.

Intr-o societate in care moartea era mai prezenta decit viata Yoshi e oarecum uman. Nu ezita sa sacrifice pe nimeni, daca interesele sale o cer, dar o face totusi cit mai rar cu putinta. Singura persoana din anturajul sau, la fel de libera ca si el, e Mariko. Libera pentru ca alege sa isi respecte datoria, libera pentru ca alege sa iubeasca…Insa Yoshi e constient desi nu bucuros de asta.

In felul sau Yoshi e uman, isi doreste un viitor pentru copiii si nepotii sai. Dar numai prin el. Si nu ezita sa comita crime sau sa se joace cu sentimentele tuturor. Poate scara la care actioneaza Rhett e mai mica dar cel putin nu se joaca cu nimeni. Si e induiosator prin devotamentul sau, in dauna propriei persoane. Lucru pe care Yoshi nu l-ar face in veci…Daca Yoshi ar fi avut ca tel Japonia atunci toate i s-ar fi putut ierta. Dar nu Japonia ci stapinirea ei e telul sau….

Atunci, la 16 ani, logic as fi vrut sa devin Yoshi. Modul sau calculat si eficienta sa zdrobitoare erau absolut de urmat. Desi, emotional vorbind, simteam ca Rhett ar trebui sa fie modelul.

Azi? Nu incape indoiala! Rhett e cistigatorul absolut. Nu prin forta, nu prin barbatie, nu prin faptul ca e un tip simpatic. Ci pentru ca e capabil sa iubeasca fara limite…. Abia aici se vede un barbat adevarat.

 

Anunțuri

Dacă ai ceva de spus, comentează!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s