De manipulatione (V)…


Legea autoritatii – asta e cea mai simpla lege!

O uniforma, o functie si gata. Ai o autoritate. Manipulatorii stiu foarte bine asta. Sintem educati de mici sa ascultam. Ascultam de educatoare, de invatatoare, de profesori, de politist, de administratorul blocului, de halatul alb, de primar, de parlamentar, de presedinte.

Pe vremuri, cind am citit prima data despre impresionisti si despre Toulouse Lautrec, era o fraza acolo: intri in Louvru cu capul descoperit, faci plecaciuni mentale in fata fiecarei pinze si cind ajungi la Gioconda esti deja cu fata la pamint. Si nu mai vezi o gospodina florentina pictata de Leonardo ci o capodopera. Sacrilegiu, am gindit atunci. Apoi mi-am dat seama, mult mai tirziu, ca aveau dreptate. Daca vrei sa vezi ceva cu ochii tai trebuie sa dai deoparte conventiile, sa dai deoparte autoritatea si sa gindesti cu neuronii din dotare.

Cum profita manipulatorii? Apelind la .. autoritatea altora. Vestitul Ipse magister dixit… Asa cum, atunci cind Galileo a anuntat ca a vazut cu luneta pete pe soare, multi savanti contemporani cu el au stat … toata noaptea sa le caute. In cartile lui Aristotel.

Daca presedintele a spus… atunci asa e. Cum profita manipulatorii de asta? Atunci cind te zdrobesc cu citate, exemple si cugetari luate din mari clasici. Atunci cind se folosesc de autoritatea altei persoane sa te zdrobeasca…

Dar cel mai rau e atunci cind te manipuleaza folosindu-se de autoritatea proprie. Eu sint mare si tare, trebuie sa ma asculti orbeste, eu stiu mai bine…. Iar in cuplu e cel mai rau…

Atunci cind EU intervine intre NOI, nu mai exista cuplu. Exista un EU si un TU. Nu mai exista noi. TU trebuie sa faci ce spun eu, pentru ca EU sint autoritar, EU sint deasupra tuturor. Inclusiv deasupra ta. Asta iti ofera avantaje de moment. Dar te descalifica profund… Si pe termen lung distruge cuplul….

Dacă ai ceva de spus, comentează!

